Montana SS0622

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Montana SS0622 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Nicolaas54 31-10-2014
Geschreven voor: Montana SS0622

Deze machine heb ik van de week aangeschaft. Mijn Siemens espressomachine had het na 18000 kopjes opgegeven. Nadat ik diverse positieve reacties op het internet over dit apparaat had gelezen stond mijn besluit vast en heb ik hem besteld. Na wat experimenteren met de koffiesterkte, waterhoeveelheid en de temperatuur kan ik er alleen maar enthousiast over zijn. Zelf houd ik van echt sterke koffie en, de waarheid gebied het te zeggen, die is heerlijk met een goede crema. Ook de espresso is zeer goed. Zelf ben ik geen melkliefhebber maar de melkopschuimer werkt echt heel goed. Kortom een geweldige machine, zonder al te veel poespas. De bediening is uiterst makkelijk en het display is overzichtelijk. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf.

Weert50 09-09-2013

Beste dames en heren,

Bij deze wil ik jullie graag vertellen over mijn ervaring met de Montana CM-712 volautomatische espressomachine. Voordat wij op het werk deze espressomachine, hebben we jarenlang een groot apparaat gebruikt waarbij je ook onder andere soep (niet aan te raden) en hete chocolademelk kon krijgen. Op een maandagochtend (wel te verstaan een maand geleden) gaf deze machine er de brui aan, en na goed overleg hebben we besloten om geen alles-in-een machine meer aan te schaffen aangezien iedereen toch alleen maar koffie drinkt. Na enkele websites bekeken te hebben, kwamen we via iBood uit op de Montana CM-712. Het zou namelijk ideaal zijn om niet alleen normale koffie te kunnen drinken, maar bijvoorbeeld ook espresso en capuccino! Nou, ik kan u vertellen dat onze vorige machine al veel eerder kapot had mogen gaan! Vandaar dus ook dat ik mijn ervaringen met de Montana CM-712 wil delen met u, aangezien het zeker geen “kat in de zak” aankoop is.

De eerste stapjes
Helaas ben ik niet de persoon geweest die de Montana CM-712 neergezet heeft, maar na langs te zijn gegaan bij de betreffende persoon ben ik te weten gekomen dat de handleiding alles keurig vermeld. Een breed scala aan opties staan uitgewerkt in de handleiding, waaronder bijvoorbeeld hoe alles gevuld moet worden en hoe de sterkte bepaald kan worden. Het was uiteraard wel even wennen om over te gaan van “vaste knopjes” naar touchscreen, maar dit is niet noemenswaardig: aan al het nieuwe moet gewend worden! Hoe lang het duurde om alles in te stellen en op te zetten? Hier kan ik helaas geen antwoord op geven, maar ik kan u wel vertellen dat ik ’s ochtends om half 11 mijn eerste kopje koffie gehad heb.

Vergelijking met andere kopjes koffie
Gezien de diverse klantbezoeken die ik afleg per week kan ik u garanderen dat ik meer dan genoeg koffie gedronken heb in mijn jonge loopbaan. Op dit punt zal ik eerlijk zijn, de koffie haalt het niet bij de specialistische koffiezetapparaten zoals enkele van Nespresso (ik kan u helaas geen type-nummers geven). Maar, de koffie smaakt zeker goed. Regelmatig geven koffiezetapparaten een ‘standaard’ ofwel ‘fabriekssmaak’ aan de koffie. Dit is bij de Montana CM-712 zeker niet het geval. De koffie smaakt zoals de koffie hoort te smaken zonder enige nare bijsmaken die optreden, ook niet na verloop van tijd. De smaak van de koffie scoort voor mij een dikke 9!

Overige positieve punten
Het is geen klapper om mee te beginnen, maar de mogelijkheid om zelf de hoeveelheid schuim in te stellen wordt door ons allen toegejuigd. De een wilt veel schuim, de ander zo min mogelijk. Het is goed te regelen met dit apparaat, dus dit is zeker een positief punt.

Het apparaat geeft aan wanneer het ontkalkt dient te worden. Dit is een zeer positief punt, want niets is viezer dan kalk in je koffie! Of er veel werk verricht moet worden om te ontkalken? Nee hoor, er hoeft alleen een ontkalker toegevoegd te worden en op een knopje geduwd te worden. Makkelijker kan niet. Ik heb het zelf nooit hoeven doen, maar de collega die het apparaat schoonmaakt heb ik nog niet meer horen vloeken.

Iets dat niet vergeten moet worden is dat er met deze espresso-machine niet alleen espresso gezet kan worden. Ook gewone koffie, latte en cappucino zijn mogelijk. Persoonlijk drink ik ’s ochtends graag een kopje espresso, maar drink ik de rest van de dag een gewone kop koffie (idem voor het meerendeel van het bedrijf).

De negatieve punten
Bij ons op het werk wordt veel koffie gedronken waardoor de 2-liter waterbak aan de kleine kant is. Vullen van water is geen omslachtig proces en is zo gedaan, maar op de momenten dat je het druk hebt vloek je wel als je ziet dat er (weer) te weinig water in de bak zit. Hiermee wil ik u aangeven dat u er rekening moet houden dat u, bij veel gebruik, regelmatig water (en gelukkig minder snel bonen) moet toevoegen. Drinkt u niet veel koffie? Dan is de 2-liter bak meer dan voldoende!

Een ander puntje is dat de warmteplaat erg lang heet blijft. Onoplettendheid door de volgende gebruiken kan dus leiden tot het perongeluk aanraken van deze plaat als hij nog heet is.

Het is helaas niet mogelijk om een grote kan (de 19 centimeter kan bij ons althans) onder het apparaat te zetten. Dit is, in combinatie met de 2-liter reservoir, ook niet heel gek te noemen. Na een maand zijn we het wel gewend om de kan niet meer te gebruiken, maar dit was in het begin toch een gemis te noemen.

De prijs is an sich niets op aan te merken. Naar mijn weten is het geen onredelijke prijs voor het apparaat. Om even als side-note te noemen, de 2-jarige garantie is naar mijn mening voldoende. Vanuit de oogpunt van de consument is hoe meer hoe beter, maar we kunnen uiteraar niet alles hebben. We hebben sinds dat we de Montana CM-712 gebruikt hebben nog geen service nodig gehad, en verder is er ook nog niks kapot gegaan.

Conclusie
Al met al geef ik dit apparaat een 7.8. Het apparaat is zeker goed, maar eigenlijk te klein voor ons bedrijf. In de thuissituatie zou dit apparaat een hoger punt krijgen (een 8.3), maar deze review is vanuit het zakelijke gebruik opgesteld.

Dik1953 04-09-2013
Geschreven voor: Montana SS0622

Graag deel ik bij deze mijn ervaring met de Montana CM-712. Het is een vrij uitgebreide review, dus mocht je niet alles willen lezen, dan kun je ook naar onder scrollen voor een conclusie en de sterke en zwakke punten. Deze review is natuurlijk wel gebaseerd op mijn mening, dus misschien dat jouw ervaringen positiever of negatiever zijn. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust, dan probeer ik deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

EERSTE INDRUK
De Montana CM-712 wordt geleverd in een grote doos met daarin de espressomachine en een handleiding. De handleiding is uitvoerig en erg gebruiksvriendelijk. Ik ben echter niet zo van het lezen van handleidingen. Ook bij dit apparaat blijkt weer dat dit bijna niet nodig is. De meeste dingen wijzen zich vanzelf of na even zoeken. Bij een paar kleine dingen waar ik niet uit kwam heb ik in de Nederlandse handleiding, met succes, de oplossing gevonden. Het apparaat beschikt over een handig touchscreen wat de bediening erg eenvoudig maakt. Vooral ook omdat op dit scherm wordt aangegeven dat er iets moet gebeuren zoals bijvoorbeeld het vullen van het waterreservoir of het legen van het lekbakje. Aan het begin is het even spelen met alles in te stellen zoals de sterkte van de koffie en het aantal kopjes (1 of 2).

UITERLIJK
Dan het uiterlijk van het apparaat. De espressomachine bestaat voor een groot deel uit pianozwart-plastic. Door de kleur ziet dit er nog luxe uit, maar omdat het plastic is voelt het toch allemaal wat goedkoper aan. Het was mooier geweest als het apparaat in RVS was uitgevoerd. Daarnaast zit er aan de linkerkant een slangetje om melk toe te voegen. Aan de afwerking van dit onderdeel had wel meer aandacht besteed mogen worden want het ziet er goedkoop en niet heel stevig uit. Dit terwijl de rest van het apparaat wel solide aanvoelt. De Montana CM-712 beschikt over een touchscreen. Het touchscreen is simpel, maar erg duidelijk en met weinig moeite kun je de gewenste koffie instellen. Het apparaat is wel relatief groot: 426 x 280 x 367mm (LxBxH), dus bijeen kleine keuken staat hij mogelijk in de weg. De kopjes zijn eventueel ook nog voor te verwarmen omdat het apparaat aan de bovenkant over een ruime warmhoudplaat beschikt.

GEBRUIK
Per keer kun je 1 of 2 kopjes zetten. De inhoud van de kopjes is ook in te stellen. Bijna alle kopjes passen onder dit apparaat. De hoogte is ook eenvoudig te verstellen. Houdt er rekening mee dat glazen groter dan 10 centimeter niet passen. Ik heb zelf grote glazen voor latte macchiato en deze passen er alleen onder als je ze schuin houdt. Daarnaast is het een minpunt dat het wel mogelijk is om 2 kopjes tegelijk te zetten, maar dat het lastig is om 2 kopjes naast elkaar te plaatsen omdat de machine dan in de weg zit.

Het apparaat heeft een groot waterreservoir heeft van 2 liter. Dit lijkt heel veel en is het op zich ook wel, maar omdat het apparaat ook water gebruikt voor het schoonmaken is het toch sneller leeg dan gedacht. Je kunt via een klein straaltje achter de “koffiezet”-pijpjes ook heet water uit het apparaat krijgen om thee te zetten. Gelet op het feit dat het waterreservoir dan sneller leeg is en dat het relatief lang duurt om een kopje te vullen gebruik ik bij het zetten van meerdere kopjes thee toch liever een aparte waterkoker. Het apparaat geeft een melding zodra het waterreservoir (bijna) leeg is. Ook wanneer het bakje met restwater vol is wordt er een melding op het scherm getoond.

VERSCHILLENDE SOORTEN KOFFIE
De espressomachine beschikt over een bonenreservoir van 300gram. Het voordeel van dit apparaat is dat het overweg kan met zowel gemalen als ongemalen bonen. Het is dan ook zeker aan te raden om beide te proberen en ook diverse soorten van beide te proberen. Dus naast A-merken ook de (over het algemeen goedkopere) huismerken. Mijn ervaring is dat deze zeker niet altijd onder doen voor de A-merken, maar dat ze wel bijna altijd een stuk goedkoper zijn. De aanschafprijs is dan wel hoog, maar je hoeft geen dure Nespresso te kopen, dus na verloop van tijd verdient de hoge aanschafprijs zich terug.

Hiervoor had ik een ‘gewoon’ koffiezetapparaat met altijd dezelfde koffie. Wat ik na aanschaf van dit apparaat heb gedaan is steeds als een bepaald merk in de aanbieding is dit kopen om te proberen. Soms blijkt dit een grote teleurstelling, maar soms blijkt het ook een leuke verassing te zijn. Wat koffiebonen betreft vind ik de koffiebonen van het huismerk van Hoogvliet de lekkerste. Deze zijn bovendien ook goedkoper dan bijvoorbeeld Douwe Egberts. Wat gemalen koffie betreft hebben Douwe Egberts Aroma Rood en Fair Trade Koffie Aroma mijn voorkeur. Maar dat is, tot nu toe, mijn voorkeur. Zoals ik al zei, probeer zoveel mogelijk en kies vervolgens de lekkerste uit! Niet alleen het merk is bepalend voor de smaak, maar ook de grofheid van de maling. Probeer dus niet alleen een bepaald merk, maar experimenteer ook met de grofheid van de maling! Deze is eenvoudig in te stellen van grof tot fijn via het touchscreen. Aan het begin vind je de machine misschien tegenvallen omdat je de koffie niet lekker vind, blijf experimenteren, want dit komt waarschijnlijk omdat je nog niet de juiste instellingen hebt gevonden. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de smaak beter tot uitdrukking komt dan bij een goedkoop apparaat.

MELKOPSCHUIMER
Helaas beschikt de Montana CM-712 niet over een melkreservoir die de melk koel houdt. Om een cappuccino te maken maak je daarom gebruik van het melkslangetje. Deze stop je in een glas met melk. Vervolgens druk je op het melk-knopje en na kort opwarmen komt er via een stoompijpje geschuimde melk in het kopje. Hierbij kun je zelf de hoeveelheid schuim bepalen. Het werkt naar mijn mening wat omslachtig, maar het melkschuim is wel van goede kwaliteit.

Net als bij het soort koffie is het ook hier aan te raden om diverse soorten melk te proberen om te kijken wat het lekkerste en beste schuim geeft. Ook hier geldt, goedkope melk is niet per se slechter. Mijn eigen ervaring is dat volle melk wel het beste resultaat geeft.

PRIJS
Dan de prijs. Deze is vergeleken met een gemiddeld ander koffiezetapparaat erg hoog. Ik zou het dus absoluut afraden om deze machine aan te schaffen als je nauwelijks koffie drinkt of alleen koffie zet als er visite is. Daar is deze machine te duur voor en je kunt dan prima af met een apparaat van een paar tientjes. Ben je een echte koffieliefhebber die regelmatig koffie drinkt en ook verschil proeft tussen verschillende soorten koffie dan is deze machine wel het overwegen waard. Je kunt met dit espresso apparaat niet alleen espresso zetten (wat soms wordt gedacht), maar ook bijvoorbeeld een latte macchiato, cappuccino of gewoon koffie. Aan het begin is het vooral even uitproberen wat je lekker vind. Niet alleen het verschil tussen bijvoorbeeld een cappuccino of espresso, maar ook tussen verschillende soorten bonen.

SCHOONMAKEN
Het schoonmaken van het apparaat kost uiteraard tijd. Ik heb echter niet het idee dat het apparaat snel vies wordt, dus af en toe schoonmaken is voldoende. De zetgroep is bovendien makkelijk te verwijderen dus veel tijd kost dit niet. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel kopjes je per dag drinkt hoe snel het apparaat vies is. Het apparaat is deels zelfreinigend omdat hij bij het in- en uitschakelen een straaltje water door het apparaat laat lopen. Uiteraard is dit (helaas) niet genoeg om de machine volledig te reinigen. Eens in de zoveel tijd moet het apparaat een ontkalkprogramma draaien. Dit hoef je niet zelf te doen. Op het scherm wordt aangegeven wanneer dit moet gebeuren en het apparaat doet dit automatisch.

VERBRUIK
Dit apparaat heeft 1.350 watt. Het is dan ook aan te raden om de stand-by functie van het apparaat te gebruiken of het apparaat uit te zetten om minder stroom te verbruiken.

AFTERSALES
Met de aftersales heb ik, gelukkig, nog niet te maken gehad. Maar gezien de garantie van 2 jaar en gezien het feit dat de machine solide aanvoelt heb ik hier wel vertrouwen in.

CONCLUSIE
Zeker, het is een duur apparaat in de aanschaf. In het gebruik kun je deze aanschafprijs terugverdienen. De smaak is beduidend beter dan de smaak van koffie van een goedkoop koffiezetapparaat en het heeft bovendien veel meer mogelijkheden. Bovendien is de smaak helemaal in te stellen naar je eigen keuze. Verder ziet het apparaat er stevig en duurzaam uit. Het apparaat heeft mij niet teleurgesteld en bij andere koffieliefhebbers zal dit ook niet zo zijn. Het apparaat is wel groot, dus let er op dat het wel in je keuken past. Als je niet gewend bent aan het geluid van het malen van koffiebonen, dan maakt het apparaat veel geluid. Voor mij was dit aan het begin even wennen, maar aan de andere kant geeft het je wel weer het gevoel (en dat proef je ook) dat je koffie echt vers is.

STERKE PUNTEN:
- Lekkere koffie (het belangrijkste)
- Machine is gebruiksvriendelijk te bedienen via touchscreen
- Zowel gemalen als ongemalen koffie
- 20 bar pompdruk
- 2 jaar garantie

ZWAKKE PUNTEN:
- Duurder dan een gemiddeld ander koffiezetapparaat
- Melkslangetje ziet er een beetje goedkoop uit en werkt omslachtig
- Lastig om 2 kopjes tegelijk te zetten

Nathalie H. 02-09-2013

Sterke punten:2 jaar garantie?Dat is toch altijd bij een nieuw toestel?
Zwakke punten:lastig om 2 kopjes tegelijk te zetten?Dan zet je ze toch 1 voor 1 daar het water op temperatuur blijft.
:Duurder dan gemiddeld zou ik niet echt een zwak punt vinden want dan kocht ik hem gewoon niet.